Saturday, August 6, 2011

6 Ramadhan 1432H :)

Assalamualaikum semua :) 

Hari ini apa khabar ? harap semuanya sehat. saya pun sehat juga, Alhamdulillah:) sudah 6 Ramadhan 1432H. nda lama lagi habis fasa 1 Ramadhan. cepatnya masa berlalu. bagi yg sudah sedar apa mau diperbanyakkan masa bulan Ramadhan ne, untunglah. bagi yg belum sedar lagi, ada masa lagi mau dapat hidayah Allah. 
Ada seorang sahabat yg selalu mengingatkan kepada saya supaya sentiasa bersyukur dengan nikmat dan ujian yg Allah bagi pada kita. biasanya kita selalu nampak ujian yg Allah bagi, kecil macam mana pun, kita pasti mention juga tuh. tapi kalau nikmat Allah, cuma yg besar-besar ja kita mention dan ingat selalu. begitulah manusia. Inilah pentingnya sahabat. ada ja benda yg dia mau ingatkan. tapi bergantung juga sahabat yg macam mana kan ? :D 

Setakat 6 Ramadhan 1432H, banyak yg saya mau mention dan bersyukur. bukan sebab mau tunjuk-tunjuk sama kamu, cuma saya harap bolehlah kita sama-sama merenung dan berfikir apa yg Allah sudah bagi kita. nda kesahlah besar or kecil macam mana pun nikmat Allah. pada yg ditimpa musibah atau ujian, kita kena bersyukur sebab Allah masih ingat pada kita. sebab tu dia mau uji kita. kalau nda, memang hanyutlah dengan segala macam kenikmatan dunia.
Saya bersyukur :

1. sebab Allah masih bagi peluang untuk hidup di atas bumi-Nya.
2. sebab Allah masih bagi peluang rasa nikmat Islam dan Iman. 
3. sebab keluarga masih ada di sisi. 
4. sebab masih ada orang yg sayangkan saya. cintakan saya seadanya.
5. sebab Allah masih bagi rezeki pada kami sekeluarga.
6. macam-macam lagi Allah bagi setakat bulan Ramadhan ne . . .

see, banyakkan nikmat Allah. tu baru list down yg umum. belum lagi nikmat dan bantuan Allah melalui insan sekeliling. semua tu permudahkan kehidupan kita. tapi terkadang kita nda sedar. Alhamdulillah :)
Tapi kita masih mesti berdoa kepada-Nya. Tanda kita masih memerlukan Allah :D Kita memang masih sangat perlukan Allah s.w.t :)
 

3 comments:

Ct Aja said...

Setiap yg terjadi pasti ada hikmah disebaliknya, bersyukur pada pe yg kita ade skrgkan..

Khairi Fakhri said...

selamat menunaikan ibadah puasa! :D

ika said...

re ct aja : thanks dearr :)

re keyri : terima kasih :)