Monday, August 8, 2011

Ketentuan Allah lebih baik dari kemahuan kita :)

Assalamualaikum semua :)

Alhamdulillah, hari ini sudah 8 Ramadhan 1432H :) apa yg saya nak share hari ne semuanya pasal pengalaman saya. saya nda suka mau share benda lain selain dari pengalaman saya. sebab bagi saya, pengalaman lah yang banyak ajar kita erti kehidupan. 
Saya masih ingat masa saya darjah enam, pada saat semua harapan guru-guru serta ibubapa ada pada saya.
Cikgu pernah tanya ; nanti habis UPSR, mau sambung study di mana ?
Dan saya pun jawab ; mau sambung di sekolah harian biasa. 
Masa tu sangat muda lagi, manalah saya tahu apa pilihan yg saya ada untuk sambung study. Bila result keluar, Alhamdulillah keputusan tuh boleh guna untuk mohon Sekolah Berasrama Penuh Kota Kinabalu. walaupun masa tuh memang mau masuk sekolah harian biasa, tapi mungkin takdir Allah adalah lebih baik. akhirnya saya masuk juga SBP tanpa rela hati. dan Alhamdulillah, berkat usaha dan redha pada takdir Allah, result PMR boleh tahan juga :D

Bila kita sudah suka dengan sesuatu perkara tuh, bila mana takdir Allah menentukan yg pilihan kita tu bukan lagi yg terbaik untuk kita. saya redha. akhirnya terpaksa tinggalkan SBP sebab keadaan arwah ibu pada masa tuh sangat tidak mengizinkan. walaupun terpaksa buat pilihan sebegitu, redha kepada Allah masih kuat. Alhamdulillah, walaupun result SPM tak sehebat mana, tapi kenangan masa-masa terakhir dengan arwah ibu buat saya berpuas hati :)

Dan tiba masa apabila saya mendapat tawaran masuk Kolej Matrikulasi, Alhamdulillah. suatu perkara yg memungkin saya untuk mempercepatkan masa pengajian. tapi sekali lagi Allah menguji kesetiaan saya bersama redha-Nya. Takdir Allah lebih baik. dan saya memilih untuk mengambil STPM. lagipun semuanya berdasarkan kehendak ibubapa. apa salahnya saya redha ? :D

Nyatalah Allah s.w.t. tidak pernah mensia-siakan kesabaran dan redha hamba-Nya.
Alhamdulillah, keputusan STPM sangat menggembirakan. semuanya takdir Allah :)

Dan sekarang, diri ini teruji lagi saat hajat hati benar-benar ingin melanjutkan pengajian jauh dari keluarga. 
Allah Maha Mengetahui apa yang tidak kita ketahui :)

Akhirnya result UPU memberikan saya tempat untuk study di UMS, negeri tumpah darahku. Alhamdulillah, inilah kekuatan saya. REDHA dengan takdir dan ketentuan Allah s.w.t. 
Kadang-kala kita minta dan mohon supaya Allah bagi kita rama-rama. Tapi Allah Maha Mnegetahui. Allah bagi kita ulat beluncas yang akhirnya akan menjadi kepompong serta memberikan kita rama-rama yg cukup indah. Allah tak bagi apa yg kita mahu directly, Allah bagi apa yg kita perlu untuk mengisi setiap saat kehidupan ini. Jangan salahkan Allah.

Saya bercakap berdasarkan pengalaman. The end.

5 comments:

Scha Nazri said...

syukur Alhamdulillah. ;)

Etong said...

hehehe semua berlaku kan bersebab. betul tu. :)

said...

Allah tahu ape yang terbaik untuk hamna NYA :)

roslinealissa said...

i love this entry <3

Abang Kacak said...

Allah tahu ape yang terbaik untuk kita lebih dari pengetahuan kita sendiri :)