Friday, August 27, 2010

PESONA KEMATANGAN !

Assalamualaikum . . .


Hari ini saya bangun awal walaupun cuti. Tengah sibuk delete account friendster & tagged, saya ter'masuk' satu blog. Tajuk blog tu ISLAM ADALAH JALAN HIDUPKU. Dalam blog tu ada banyak kisah-kisah yang rasanya dipetik dari untaian buku-buku berunsur Islam. Saya tertarik dengan artikel di bawah ini. So, saya mohon share dari empunya blog. Sekadar untuk bacaan kita bersama. Tapi sudah edit sedikit, sebab ada guna bahasa Indonesia juga.





Khadijah dan Aisyah, kedua-dua perempuan terhormat ini mengisi kehidupan Rasulullah pada dua fasa kenabian yang berbeza. Tapi cinta Rasulullah pada keduanya berbeza. Jika Rasulullah SAW ditanya siapa isteri yang paling dicintainya, Rasulullah menjawab, ''Aisyah''. Tapi ketika ditanya tentang cintanya pada Khadijah, beliau menjawab, “cinta itu Allah kurniakan kepadaku”. Cinta Rasulullah pada keduanya berbeza, tapi keduanya lahir dari satu perkara yang sama ''PESONA KEMATANGAN''.


Pesona Khadijah adalah pesona kematangan jiwa. Pesona ini melahirkan cinta sejati yang Allah kirimkan kepada jiwa Nabi hingga beliau berkata, “siapa lagi yang dapat menggantikan Khadijah?”, sepeninggalan isterinya yang wafat. Cinta ini pula yang masih menyertai nama Khadijah tatkala nama tersebut disebut-sebut setelah Khadijah tiada, sehingga Aisyah cemburu padanya.


Sedangkan Aisyah adalah gabungan dari pesona kecantikan, kecerdasan, dan kematangan dini. Inilah gabungan pesona-pesona yang kemudian melahirkan syahwat. Sebagaimana Ummu Salamah berkata,

“Rasul tidak dapat menahan diri jika bertemu dengan Aisyah.”


Itulah pesona kematangan. Pernikahan dan rumah tangga yang memesona merupakan perpaduan dari dua atau lebih keperibadian yang juga memesona. Dan pesona itu sejati, bukan dari katampanan, kecantikan, atau kekayaan semata, tetapi dari kematangan keperibadian. Keperibadian yang matang itu kuat tapi meneduhkan. Di sinilah seseorang dapat mengatakan, “rumahku syurgaku”. Ketika sedang berada di dalamnya, ia menjadi sumber tenaga untuk berkerja di luar. Ketika berada di luarnya, selalu ada kerinduan untuk kembali.











No comments: