Monday, March 21, 2011

PEREMPUAN BERHAK UNTUK BERJAYA

Hi bloggers ; I guess this is my second entry for today. tadi petang saya pergi rumah makcik, ada kenduri arwah. I cuma datang untuk makan, sebab semuanya dah selesai awal lagi. muahaha.


That's not the real subject. Tujuan utama entry ne sebab nak cerita dengan bloggers macam mana kehidupan gadis-gadis kampung. Maaf, ini bukan entry untuk mengutuk ya. Sila jangan salah faham.



Gadis A : Ibu kepada 3 orang anak.


Beliau ada hajat untuk menyambung pelajaran. cuma dibebani alasan kewangan.


Gadis B : Belum ada anak.

Perempuan, tak payah belajar tinggi-tinggi. nanti pergi dapur juga. [dengan nada sinis] tak tahulah kenapa dia macam tuh, mungkin bengang kot.


hey, kenapa lah masih ada fikiran macam tuh. heran sangat sangat. memang tak salah nak kahwin awal, lagipun bukan kau kahwin guna duit bapa aku. muahaha. tapi tolonglah jangan hasut orang lain untuk jadi sama macam korang. dah lah perempuan yg dekat kampung memang senang terikut cakap cakap orang. tapi tak semua. saya harap sangat pemikiran orang kampung saya boleh di upgrade sikit. kadang tuh kesian juga. sebab bagi saya semua perempuan berhak untuk berjaya. cuma kadang tuh mak bapa pun tak sokong apa yg anak-anak nak. mudah-mudahan nanti saya tak jadi macam tuh.

7 comments:

alin duan said...

oh oh, betul tu,bukan nak ngutuk dorang tu, tp tolong la pemikiran tu, adoii..

Ct Aja said...

ade lagi ker yg berfikiran cm2...ermmmm ntahla....

syafiqah @ syasya said...

re alin : betul kn ? dkt bandar jrg ada situasi mcm ne, tp dkt kmpg, confirm ada :D

re ct aja : ada yangggg, tp dkt kmpg lah :D

beLLa said...

xtw lak still ade yang pikir pompuan kjenyer kat dapur je. abah kte tlg je mama masak. huhu

marshmallow said...

hehe betul tu. sanagt setuju. gadis berhak untuk berjaya :)

syafiqah @ syasya said...

re bella :hehe. masih ada org yg x faham :)

re marshmallow : yeah, sokong saya :D

Pink Diva said...

As Salam..

Totally agree with you dear..

Women's have to versatile ..