Tuesday, April 12, 2011

cinta itu mampu pergi

Hidup tidak selalunya indah. Langit tak selalu cerah. [dipetik dari lagu Hijjaz]

Beberapa hari ne, saya dikelilingi dengan kawan-kawan yg patah hati. menyebabkan saya juga berada dalam emosi yg terumbang ambing. jadi saya pun secara tidak rasmi telah menjadi kaunselor untuk menasihati mereka. padahal saya sendiri juga sangat takut untuk menerima kenyataan sakitnya patah hati.

Ada banyak jenis cara dan situasi yg menyebabkan hubungan seseorang mampu berakhir. tapi saya ndamau lah cakap semuanya di sini. kamu sendiri pun boleh faham kan. mungkin ada yg belum pernah rasa sakitnya patah hati. dan saya tahu majoriti sudah pernah rasa kan ? seseorang yg berada dalam situasi sebegini cenderung untuk melakukan pelbagai perkara sama ada yg membawa kepada kesan positif ataupun sebaliknya.

Di sini lah peranan kawan sangat penting. bila ada kawan yg datang pada kita ; dia ceritakan masalah peribadinya ; kita jangan ambil mudah. sebab bila kita ignore mereka, mereka ne akan buat benda-benda yg bodoh. contohnya ; bunuh diri. ne yg kes parah lah. tapi rasanya tiada lagi kawan-kawan saya yg sampai tahap macam ne. sekadar mogok ndamau makan, ada lah :D

Saya pun faham juga macam mana rasanya sakit bila kita sudah end satu relationship tuh ; apatah lagi yg sudah hampir bertahun-tahun. memang sakit. dalam tidur ; termimpi-mimpi. bangun tidur ; terbayang-bayang. kalau cakap pasal menangis, memang normal lah. kurang lebih 2 minggu juga baru airmata tuh kering kan ? ne bagi perempuan yg lemah sikit, tapi kalau yg jiwanya brutal, memang kurang seminggu, semuanya sudah ok :)

Saya mau share macam mana saya recover dari penyakit hati yg serius ne. dulu masa ada moment patah hati, saya banyak buat kerja pada siang hari. kalau masa tuh masih study, memang senanglah. sebab memang busy kan. kalau dekat-dekat exam, memang power habislah markah masa tuh. sebab tekan pedal minyak berabis kan. hehe. kita mesti tunjuk dengan ex kita yg kita pandai dan mampu hidup tanpa dia.

Lagi satu, masa-masa macam ne lah, jiwa kita lemah sangat. jadi jangan kau saja-saja mau tengok cerita sedih masa tuh. memang parahlah jiwa kau. confirm asyik teringat tuh. jadi dulu, masa-masa macam ne saya banyak habiskan waktu dengan baca-baca buku agama dan motivasi. maksud saya bukan masa sedih ja kita kena ingat Tuhan. tapi masa sedih macam tu lah hati kita lembut dan lemah. jadi bila kita isi dengan benda-benda yg kuatkan keyakinan kita, memang semuanya sangat mujarab. lepas tuh nanti, semuanya akan jadi tabiat. bukan masa sedih ja kita ingat Tuhan, dalami ilmu agama ; tapi masa senang pun. saya suggest kamu baca buku ' La Tahzan ' yg warna kuning tuh.

Dalam tempoh recovery tuh, janganlah cuba cari pengganti. bukan sebab kita ndamau orang lain cakap kita desperate, tapi sebab dalam tempoh tuh kita mustahil boleh jatuh cinta dengan sekelip mata. jangan sebab kita sunyi, kita kena terima orang lain. sedangkan kita sendiri belum yakin sama ada kita betul-betul sayang dia atau tidak. jadi better kita hidup sendiri dulu. sebab cinta yg tepat pasti mampu mencari jalan sendiri untuk bertemu dengan kita.

Saya pun tahu yg semua yg saya cakap tuh mungkin susah. tapi saya sudah buktikan yg saya mampu buat semua tuh. saya cakap semua ne sebab saya juga buat semua ne untuk lalui suatu tempoh yg sukar. jadi tiada orang yg lebih layak memberi nasihat macam ne melainkan orang tuh sudah melalui pengalaman sebegini. dan entry ne saya dedikasi untuk kawan saya yg masih berada dalam moment yg menyakitkan.

The end.

4 comments:

Cinoi said...

Pendek kata, its not the end of the world pun.

But maybe the beginning of something. Kat cni mental kita kena kuat jgn ikut prasaan sgt. and be rasional

Lala Adila said...

ye syg , sye sgt takot dgn prpishan . bru ni g kursus motivasi , pncermah 2 ckp , dis year , adalah tahun yg byk perpishan , penceraian . takot la .tp xley cye gak kn syg ..

ika said...

re cinoi : hehe. yup, btul tuh :D

re lala : sy lg takut syg :( kta doakan yg terbaik ja :D

Miss Shikio said...

itulah dugaan yg harus kita terima.

sebagai sahabat, jgn lari dari mereka malah terus beri semangat.. yah!! hehe~ ^_^